Kirjasto on ollut kuntasektorilla edelläkävijä niin seutuyhteistyössä
kuin digitalisaatiossa. Asiakkaamme ovat tehneet varauksia ja uusineet
lainojaan kotoaan yli kolmentoista vuoden ajan. Kirjasto on ollut myös väylä
internetin ääriin jo 1990-luvun puolivälistä lähtien. Tuorein teknologiaa
hyödyntävä uudistus tarjoaa asiakkaille mahdollisuuden käydä lähikirjastossa
omatoimisesti normaalien aukioloaikojen ulkopuolella. Tänään ja tulevina
vuosina valtaosa kirjaston käytöstä on edelleen fyysisen aineiston lainaamista
ja lukemista. Kirjasto on entistä enemmän myös asiointi-, työskentely- ja
opiskelutila, jossa täytyy olla ajanmukaiset yhteydet ja laitteet.
Hirmuloikkaa ei siis ehkä ole näköpiirissä, mutta pikkuhyppyjä kyllä. Helppoa
palvelua olisi ainakin mahdollistaa kirjaston maksujen verkkomaksaminen sekä
saada kirjastoauton sijainti ja reitti reaaliaikaisesti näkyviin kartalle. Miksei
meillä voisi olla myös lainaa kaverille -mobiilisovellus, jolloin hyvää kirjaa
ei tarvitsisi palauttaa kirjaston kautta, vaan sen voisi lainata suoraan
eteenpäin?
Muuten odottelemme innostuneina, mitä
valtakunnallisesti saadaan aikaan e-aineistojen osalta. Pääkaupunkiseudun
kirjastot testaavat tänä keväänä eMagz-aikakauslehtipalvelun etäkäyttöä.
Meilläkin eMagz on jo tarjolla asiakkaille, mutta palvelun lehtiä voi lukea
vain kirjaston koneilta tai tiloissa, ei vielä suoraan kotoa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti